Friday, May 4, 2012

Doug Saunders, Arrival City: How the Largest Migration in History Is Reshaping Our World


Arrival City paga la pena. La recerca és extensa i els exemples ben triats. Es llig molt bé gràcies a que està ben escrit i organitzat, dividit en subcapítols curts dedicats a un cas específic d’urbanització camp-ciutat. El periodista del The Globe and Mail Doug Saunders centra el seu treball en allò que anomena arrival cities (ciutats d’arribada): les zones degradades al centre o perifèria de les ciutats on els immigrants rurals s’assenten primer, es construeixen una barraca, busquen feina, i comencen la seva formació d’urbanites.

Si es donen les condicions adients, els habitants de les ciutats d’arribada podran estalviar, comprar una casa, portar-se la família i engreixar les files de la classe mitjana. Si els migrants no poden accedir a la titularitat de la terra, hi ha massa regulacions i no poden obrir els seus propis negocis, o queden condemnats a una existència de subsistència, aleshores les ciutats d’arribada es converteixen en focus de descontent i rebel·lia.

La tesi de Saunders és que per primer cop a la història la humanitat és més urbana que rural i el món ha entrat en una segona fase de migracions massives camp-ciutat que comportarà la creació de moltes ciutats d’arribada.  Amb l’experiència de les migracions camp-ciutat a l’Occident en els darrers 200 anys i de països com Brasil, que ja han passat la frontera de l’urbanització fa dècades, Saunders argumenta que les ciutats i els estats haurien de preveure, esperar i fins i tot encoratjar la formació de ciutats d’arribada perquè els milions de camperols puguen construir-se una vida millor.

Saunders no veu les banlieus de Paris o els barris d’immigrants de Londres o Toronto com zones degradades on els joves no tenen futur i s’uneixen a les files d’ideologies extremistes. Això només passa quan les ciutats d’arribada han fracassat i les segones i terceres generacions no han pogut deixar o transformar el barri. Els habitants originaris d’una ciutat d’arribada són emprenedors i tenen una gran cultura de l’esforç i volen integrar-se i millorar la situació d’origen. Per fer-ho necessiten un barri amb una densitat de població gran i una estructura urbanística flexible, necessiten que els ajuntaments no els posen barreres per obrir petits negocis i necessiten assegurar algun tipus de titularitat sobre el sòl on viuen. Un cop tenen les condicions adients, els nous urbanites passen a formar part de la ciutat i l’enriqueixen amb el seu dinamisme i diversitat.

Per a qualsevol estudiosa de les migracions, aquest és un llibre molt recomanable. Per a un públic en general, també resulta interessant. Hi ha un parell de coses, però, que al meu parer podrien millorar-se. L’estructura del llibre en capítols m’ha semblat caòtica. No segueix ni un ordre cronològic, ni un ordre temàtic clar. Crec que això es deu a que el treball és una col·lecció d’estudis de cas i l’autor ha acabat per agrupar-los segons les lliçons que se’n podien extreure, però el conjunt sembla aleatori i no ajuda a presentar l’argument global progressivament i coherent.

Un altre problema que li he trobat és l’estudi de cas del barri de Parla, a Madrid. Quan analitza la Xina, Turquia o Brasil, no tinc prou elements per valorar les interpretacions de l’autor. Però en parlar de Petare (Caracas), Tower Hamlets (Londres), Thornecliffe Park (Toronto) o Parla (Madrid), com que hi he viscut i els he estudiat, aleshores sí que tinc més a dir. Els estudis de Veneçuela, Anglaterra i Canadà m’han semblat convincents, però l’estudi de cas de Madrid, presentat com a un cas d’èxit de la ciutat d’arribada, m’ha semblat forçat i en alguns moments tendenciós. Per exemple, quan tracta el cas d’Alemanya, explica correctament les dificultats d’accès a la ciutadania com a una de les barreres que ha frenat l’èxit i la inclusió de la minoria turca, però quan parla d'España, omet les dificultats increïbles que els immigrants han tingut des del 1985 per accedir a la residència permanent (uns cinc anys i am sort) i a la ciutadania (10 anys de residència legal per als grups no prioritaris comptats a partir que s’aconsegueix la residència permanent). És a dir, que a molts immigrants els costa entre 15 i 20 anys poder accedir a la ciutadania.

Tot i aquestes crítiques, el treball té un abast global d’envergadura, una qualitat teòrica i pràctica envejable, i està escrit en un anglès clar i engrescador. Una bona lectura!

2 comments:

  1. I'll have to read it, especially the part about Madrid. Glad he didn't look at Barcelona (or Catalonia), because there he'd really have a lot to complain about, eh? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, indeed. Some of the arrival cities I looked at in my research, such as Barri de L'Erm in Manlleu, near Barcelona, are failing due to geographic segregation, an unfriendly and unflexible urban structure, and the unwillingness of Catalans to accept migrant minorities as fellow citizens.

      Delete