Monday, February 20, 2012

Stephen Henighan, North of Tourism.


La segona col·lecció de contes del meu col·lega a la Universitat de Guelph Stephen Henighan es llig amb plaer i et deixa ecos suggeridors en la memòria que et sorprenen ara i adés. 

El leitmotiv de North of Tourism és la discolocació que experimenten les persones expatriades o migrants en diferents països (Brasil, Guatemala, España, England, Canada, Azerbaidjan i Montenegro) i èpoques històriques.  El títol i el contingut es situen al nord del turisme per entrar en les diferents històries a una profunditat a la qual els turistes no poden aspirar.

De les vuit històries, sis m’han agradat força perquè no només tracten de persones en situacions d’extrangeritat, sinó que també inclouen personatges amb sexualitats diverses i a contracorrent.  Potser les tres que més m’han agradat són “The Alliance of Tiny Kingdoms” perquè és un conte històric sobre els anys immediatament anteriors a la Primera Guerra Mundial però contat desde la perspectiva d’un diplomàtic marginal luxemburgués enviat a Montenegro; “Blind in Granada” perquè m’ha transportat a un entorn que m’estime molt; i “North of Tourism”, perquè al final té un toc autobiogràfic que fa que tot el conte sobre una francesa defensora dels drets humans a Guatemala esdevinga més suggeridor.

Globalment, una col·lecció ben encaixada que deixa el lector amb ganes de llegir més obra de Henighan.  Dóna gust veure que alguns acadèmics (Shaudin Melgar-Foraster, Albert Bosch o Stephen Henighan) saben deixar el llenguatge encarcarat a l’oficina i s’encaren amb el món amb la curiositat i el saber fer d’escriptors primer, éssers humans després, i professors d’universitat en darrer lloc. Espere acabar aviat la meva col·lecció de contes sobre maternitat i poder mirar-los a la cara amb un somriure de complicitat.

1 comment: